Danja Akulin

Description

In his work Danja Akulin is able to cast light into what is but a partially illuminated landscape.In the way he masters the light he is able to visually translate emotions and thoughts within the duality of darkness and brightness.
The more obscure the landscape, the less light is needed for the mysteries that are either hidden or obvious to our eyes, and vice versa.

This metaphor accounts for the fact that weak and unimportant feelings might easily resurface, while other strong ones might live in perpetual obscurity:A dim light cast into near darkness stands out more than bright light in full sun.

For Danja Akulin the shadow is a place of complete insecurity and the light is a naive confidence in the certainty of knowledge.He actively avoids giving himself up to one or the other but operates instead in the in-between area, the penumbra.

(quoted from the catalogue PENUMBRA, London, 2012.)


„Man kann, muß nicht, weißes Papier nehmen und einen Stift von HB bis 6B, oder extra hart bzw. weich für eine gerade, gekrümmte, zitternde oder strenge Linie als Kontur für einen Gegenstand oder für irgendetwas anderes, oder als Ausfüllung einer Fläche eines Gegenstands oder einer Landschaft oder einer Stimmung, z.B. der Nachtstimmung eingesetzt, das ist gewöhnlich gebräuchlich für eine so genannte Zeichnung. Danja Akulin macht konzeptionelle Zeichnungen, er sagt ästhetisch minimalistisch, die sehen, weil sie aus Peterburg kommen, anders aus als ebenso konzeptionelle Zeichnungen aus Kalifornien, z. B. von Ed Ruscha, weil eben schon Malewitschs Quadrate Hosen trugen als sie Pullover wurden und auch Seurats schattigdunkle schwarzweiß Konzepte trugen Reifröcke. Das nun gerade ist interessant. Trotz vieler medialer Übermittlung ist es eben besonders aufregend selbst zu sehen, auf einer Zeichnung eben, mit wie viel Watt in Petersburg ein Treppenhaus beleuchtet wird… Gute Zeichnungen sehen so aus wie diese hier.“ Georg Baselitz 2007.


Biography / Biographie

Danja Akulin / Даня Акулин 1977 in St. Petersburg, Russland geboren. Er lebt und arbeitet in Berlin.

Education / Ausbildung:

2000-2005  Universität der Künste (UdK) Berlin, Studium der Bildenden Kunst bei Prof. Georg Baselitz
2005-2006 Meisterschüler bei  Prof. Daniel Richter an der UdK Berlin,


Solo Exhibitions / Einzel-Ausstellungen:

2022 „Between the Lines“, In-Gate Gallery, Brussels, Belgium

2022 „Between the Lines“, Artbrige Gallery, Berlin, Germany

2021 „Penumbra“, neue Werke, J.J. Heckenhauer Gallery, München

2020 Art on Paper, New York, USA

2019 „Penumbra“, Erarta Museum, St. Petersburg

2018 Art on Paper, Contemporary Drawing Fair, Gallerie J.J. Heckenhauer, Brussels, Belgien

2018 „Neue Landschaftszeichnungen“, Galerie J.J. Heckenhauer, München

2014/15 „Neue Landschaftszeichnungen“, Galerie J.J. Heckenhauer, München.

2014 „Landschaften“, Poll Gallery, Berlin, Germany

2013 art KARLSRUHE, One-Artist-Show, Poll Gallery, Berlin, Germany

2013 „Charcoal on canvas“, Mimi Ferzt Gallery, New York.

2012 „Crepusculum“, TS Art Projects, Berlin, Deutschland

2012  „Penumbra“, Erarta Gallery, London,  (Katalog)

2011 „Landschaften“, Galerie J.J. Heckenhauer, Showroom Brüssel

2010, „V.I.P.R.I.P.“, Michael Schultz Gallery, Berlin

2008, Mimi Ferzt Gallery, New York

2007, Signs, Triumph Gallery, Moscow, (Katalog)

2007, Survival craft, Moscow center of Art, Moscow, (Katalog)

2004, Galerie „Borkowski“, Hannover, (Katalog)

2002, Galerie „Bellevue“, Berlin

Group Exhibitions / Gruppenausstellungen:

2020 50/50: The Matter of Duality, Paul-Fleischmann-Haus, Berlin, Germany

2019 „Preparing for Darkness vol.4: True Romance“, Kühlhaus, Berlin, Germany

2019 „erinnern-träumen-zeichnen“, Poll Gallery, Berlin, Germany

2018 „A Sign of Nature“, W Gallery, Osnabrück, Germany

2018 Kunst und Filmbiennale Worpswede 2018, Worpswede, Germany

2018 „Shadow“, Thielbeer.Art & Holger Kuhn Fine Arts, Berlin, Germany

2018 „Preparing for Darkness“, Kühlhaus, Berlin, Germany

2018 Salon Nr. 2, Christine Knauber Gallery, Berlin, Germany

2017 Salon der Gegenwart, Hamburg, Germany, (Katalog)

2017, “This is The Sea”, Fanø Kunstmuseum, Denmark (catalogue)

2016, „Under Cover“, Artdocks Gallery, Bremen, Germany

2016 „Salon Nr. 1“, Christine Knauber Gallery, Berlin, Germany

2016 „Under Cover“, Artdocks Gallery, Bremen, Germany

2015 „Neu Gold“, Dortmunder U, Dortmund, Germany

2015 „Playing pool with a rope“, Metropol Park, Berlin, Germany

2014 6. Biennale der Zeichnung, Kunstverein Eislingen, Germany

2014 „Strickness and Beauty“, Ural Vision Gallery, Yekaterinburg, Russia

2012 „Auf der ewigen Reise“, E.ON AG, Düsseldorf, Germany, (Katalog)

2012 „With Pencil and Crayon“, Poll Gallery, Berlin, Germany

2011 „(Moving) Identities“, J.J. Heckenhauer Gallery, Tübingen, Germany

2011 „Monte Verita“, Kunstverein Familie Montez, Frankfurt a.M., Germany

2011 „Expression Beyond“, Rizzordi Art Foundation, St. Petersburg, Russia

2010 „Boomerang“, Perm Biennale of Graphic Arts, Perm Museum of Contemporary Art, Russia

2010 ART.FAIR 21, MESSE FUR AKTUELLE KUNST, Michael Schultz Gallery, Cologne, Germany

2010 „Munich Contempo“, Michael Schultz Gallery, Munich, Germany

2010 Art Paris, Michael Schultz Gallery, Paris, France

2009 Mimi Fertz Gallery, New York, USA

2007 „Sputnik. New Painting from Berlin“, Galerie Claudius, Hamburg, Germany

2005 Nord Art 2005, Rendsburg, Germany

2005 Art Frankfurt, Subjective Obsessions, Michael Schultz Gallery, Frankfurt, Germany, (Katalog)

2004 KPM – Offenhallen, Berlin, Germany

2004 „Identity in the Digital Era“, Kunstlerhaus Bethanien, Berlin, Germany (Katalog)

2004 Kunstverein, Uelzen, Germany

2004 Apex Gallery, Gottingen, Germany

2003 Horst-Janssen Museum, Oldenburg (Katalog), Germany

2003 Annelie Grimm-Beickert Gallery, Bamberg, Germany

2003 Helmut Leger Gallery, Munich, Germany

2003 „Insights“, The Baselitz Class, Michael Schultz Gallery, Berlin, Germany (Katalog)

2002 Art Summer 2002, Kunstverein Oberhausen, Germany

For Danja Akulin the shadow is a place of complete insecurity and the light is a naive confidence in the certainty of knowledge.  He actively avoids giving himself up to one or the other but operates instead in the in-between area, the penumbra. quoted from the catalogue PENUMBRA, London, 2012.

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