Info


Lena Kellers Blick auf Natur und Landschaft pendelt zwischen Sehnsucht und Entfremdung. Durch die Verarbeitung von digitalen Bildästhetiken entwickelt Sie eine eigene Bildwirklichkeit.
"Gekonnt knüpft sie an die Malerei der Romantik an, die ihrerseits in der Natur das Sublime suchte und in ikonischen Bildern wie Caspar David
Friedrichs „Mönch am Meer“ fand, und übersetzt das Thema in eine aktualisierte und den heutigen Sehgewohnheiten entsprechende Version. ...Der
Mensch blickt als Bezwinger auf eine größtenteils domestizierte Natur, deren Kulturlandschaften sich nicht nur lokal, sondern auch global zunehmend ähneln. ... Everland – Immerland: Der Titel löst ein, was er verspricht …"

Anne Simone Krüger, Kunsthistorikerin M.A. (aus dem Katalog)


Approach

In her work, Lena Keller explores how the relationship between man and nature can be described in the current context of media influences. Along with drawing and various printing techniques, her central visual medium is painting (oil on canvas).
Keller’s motifs often base on digital image collages, which play with the ambivalence of a yearning for and alienation from nature. The artist makes reference to the classical concept of landscape images, which does not represent a specific feature in nature, but emerges only as a projection in the mind of the beholder.
In this regard, she examines how the omnipresence of media images and the constant gaze through digital devices changes one`s own perception of nature. In her works, this search is reflected in representational depictions that combine with seemingly virtual components to create their own pictorial reality.